به گزارش قدس آنلاین، مجید ارجونی در کنفرانس مطبوعاتی با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته حمل و نقل، اظهار داشت: میزان صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان - کویته در ۱۰۰ روزه اخیر ۱۰ هزار و پنج تن گزارش شده که در مقایسه با سه هزار و ۶۰۶ تن مدت مشابه پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.
وی در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه راه آهن جنوب شرق گفت: در این مدت میزان ترانزیت کالا از زاهدان به کویته پاکستان هزار و ۳۵۷ تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش مطلق داشته است.
وی تصریح کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی این خط ریلی به پاکستان است. مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: میزان تخلیه بارهای داخلی در این مدت ۶۴ هزار و ۳۶۴ تن بوده که نسبت به ۱۷ هزار و ۳۲ تن پارسال رشد ۲۷۸ درصدی را نشان می دهد.
ارجونی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۱ هزار و ۲۳۰ نفر مسافر از طریق خطوط ریلی راه آهن جنوب شرق جابه جا شدند که نسبت به ۴۱ هزار و ۱۳۹ نفر مسافر پارسال رشد ۲۵ درصدی داشته است.
وی افزود: هزار و ۳۰۶ خودرو در این مدت از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی راه آهن جنوب شرق به مقصد تهران و اصفهان جابه جا شد که نسبت به هزار و ۵۰ خودرو مدت مشابه پارسال رشد ۲۴ درصدی را نشان می دهد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۴ واگن توشه مسافر در خط ریلی زاهدان - تهران اعزام شده که نسبت به ۳۳ واگن پارسال ۶۴ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اتمام پروژه راه آهن زاهدان - چابهار تا پایان دولت دوازدهم تصریح کرد: زیرساخت های اداره کل راه آهن جنوب شرق به منظور تسهیل امور مسافری و حمل بار در حال تکمیل است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: پروژه هایی نظیر آشیانه کایرو با عتبار ۲۰ میلیارد ریال، نصب خط آشیانه کایرو با پیشرفت ۷۰ درصدی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، اجرای تقاطع هم سطح و غیر هم سطح زیباشهر و مهرشهر با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال با مشارکت سایر دستگاه های دست اندرکار، تثبیت ماسه های روان، طرح توسعه و محوطه سازی ایستگاه راه آهن زاهدان و اجرای طرح تفکیک ایستگاه مسافری از جمله برنامه های در حال ساخت این اداره کل است.
ارجونی با اشاره به تعویض خط ریلی زاهدان - میرجاوه اظهار داشت: تعویض این خط ریلی به علت غیراستاندارد و عریض بودن در مقایسه با دیگر خطوط ریلی داخلی نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
وی ادامه داد: خط ریلی زاهدان - میرجاوه به دلیل عریض بودن آن، امکان ورود قطارهای ایرانی وجود ندارد که بدین منظور این خط ریلی باید تعویض یا اصلاح شود.
وی افزود: برای سرعت بخشیدن حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی به پاکستان از طریق شهرستان میرجاوه ۲ طرح مد نظر اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور است.
وی تصریح کرد: طرح نخست، ساخت خط نرمال در کنار خط فعلی زاهدان – میرجاوه است که اجرای آن ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اختصاص این اعتبار در حال پیگیری است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: ۳۰ میلیارد ریال برای تثبیت ماسه های روان در محدوده ریلی شوره گز در مسیر زاهدان - کرمان اختصاص یافته است.
ارجونی اظهار داشت: باید با همکاری سازمان های دست اندرکار برای تثبیت شن های روان در این محدوده با روش های مطمئن اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان فاقد شرکت های حمل و نقل ریلی است گفت: برای بهره مندی از مزایای ناوگان حمل و نقل ریلی مناسب باید در این استان شرکت های حمل و نقل ریلی تاسیس شود.
وی ادامه داد: تاسیس شرکت های حمل و نقل ریلی در سیستان و بلوچستان توجیه اقتصادی دارد و سبب برگشت سرمایه می شود.
وی با اشاره به تشکیل نخستین کمیته رسانه راه آهن جنوب شرق گفت: این کمیته در راستای همگرایی و هم افزایی سازمانی برای تبادل اطلاعات و ارتقاء سطح اطلاع رسانی میان سازمان، جامعه و گروه هدف تشکیل شده است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق اظهار داشت: تعیین راهبرد تبلیغات، برنامه ریزی برای برگزاری هرگونه همایش یا جشنواره، برنامه ریزی برای ارتقاء جایگاه سازمان و شناساندن بیش از پیش راه آهن در میان افکار عمومی از جمله اهداف تشکیل این کمیته است.
ارجونی بیان کرد: این کمیته در راستای اهداف راه آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه های تشویق و ترغیب تجار و بازرگانان برای سرمایه گذاری در حوزه ریلی، اشاعه قوانین و مقررات ناوگان حمل و نقل ریلی و فرهنگ ایمنی در راه آهن، افزایش حمل بار و جابه جایی مسافر ایفای نقش خواهد کرد.
نظر شما